Joseph Pilates – autor programu Pilates

Joseph Pilates – jest autorem programu ćwiczeń znanych pod nazwą Pilates, która nawiązuje do nazwiska autora. Sam autor często mówił z zadowoleniem, że opracował technikę ćwiczeń wyprzedzającą swoją epokę o pięćdziesiąt lat…

Kim był Joseph Pilates…

Joseph Hubertus Pilates – żył w latach 1883-1967, urodził się w Niemczech, w Mönchengladbach,w okolicach Dusseldorfu. Był wątłym, chorowitym dzieckiem, cierpiącym m.in. na przewlekłą astmę i ostry gościec stawowy.

Odznaczał się jednak ogromną siłą ducha i postanowił rzucić wyzwanie swojemu słabemu ciału. Ojciec Josepha był gimnastykiem, startującym w turniejach, posiadał również salę do ćwiczeń, pewien rodzaj dzisiejszego studia fitness. Mały Joseph postawił więc na sport, systematycznie wykonywał znane wówczas ćwiczenia gimnastyczne, podnosił ciężary, jeździł na nartach, uprawiał szermierkę, boks i wschodnie sztuki walki.

Ze względu na swój astmatyczny, skrócony oddech, włączył również do swojego programu treningowego, zaczerpnięte z jogi i Tai Chi, ćwiczenia oddechowe. Dało to podwaliny późniejszej metodzie treningowej, którą nazwał – Contrology. Nad jej ulepszaniem, pracował całe swoje życie, wyprzedzając znacznie swoją epokę.

Któregoś dnia, lekarz rodzinny, podarował mu atlas anatomiczny, który tak go zafascynował, że nie tylko drobiazgowo analizował ryciny, ale starał się zrozumieć funkcjonowanie ludzkiego ciała w praktyce. Podczas lektury poruszał, każdą opisywaną częścią ciała. W efekcie ciągłej pracy nad sobą i swoim ciałem, z chorowitego dziecka wyrósł na atletycznego młodzieńca, który w wieku 14 lat, zarabiał już pierwsze pieniądze, pozując jako model do rysunków anatomicznych!

Internowanie…

W 1912 Joseph Pilates wyjechał do Anglii. Razem ze swoim bratem Frederickiem zatrudnili się cyrku i występowali jako rzymscy gladiatorowie. Gdy wybuchła I-sza Wojny Światowej, Pilates, jako obywatel niemiecki został internowany, najpierw do Lancaster, później na wyspę Man. Swoich współtowarzyszy uczył samoobrony i na ten okres datuje się początek jego metody ćwiczeń na macie. W obozie internowanych na wyspie Man, został przyjęty do pracy jako sanitariusz.

Praca jako sanitariusz…

Ówcześni lekarze zalecali długotrwałe i bierne leżenie w łóżku, przy wszelkiego typu chorobach i urazach, Joseph Pilates uważał to za błędne. W swojej pracy sanitariusza, znalazł kompromis z lekarzami, którzy pozwolili mu robić „wszystko” z pacjentami, dopóki nie będą oni opuszczać łózka. Joseph więc rozebrał kilka szpitalnych łóżek, wyciągając z nich sprężyny i skonstruował podwieszany system oporowy, który pacjenci na leżąco mogli przesuwać, rozciągać i ściskać. Te konstrukcje zostały później udoskonalone w urządzeniu zwanym „Cadillac”. Okazało się, że ćwiczący na sprężynach pacjenci, szybciej wracali do zdrowia i pełnej sprawności fizycznej.

Praca jako trener…

Po zakończeniu I-szej Wojny Światowej, Pilates wrócił do Niemiec, gdzie pracował jako trener samoobrony w Policji oraz pracował z indywidualnymi klientami, konstruując coraz to nowe „urządzenia usprawniające”. W tamtym okresie spotkał Rudolfa von Labana, tancerza, choreografa, m in. twórcę kinetografii, stosowanego do dzisiaj systemu notacji ruchu czyli graficznego zapisu choreografii baletowej. Pomysły i koncepcje Josepha Pilatesa, znalazły zastosowanie we wspólnej pracy.

Emigracja do USA…

W 1926, w związku z niestabilną politycznie sytuacją Niemiec i ze względu na swoje pacyfistyczne poglądy, Joseph Pilates zdecydował się na emigrację do U.S.A. Mieszkała tam już cześć jego bliskich krewnych: wuj, brat i siostra, decyzja była więc tym łatwiejsza. Towarzyszył mu w tej podróży przyjaciel i późniejszy wspólnik Nat Fleischer. Na transatlantyku, w drodze do Stanów , Joseph Pilates poznał swoją przyszłą żonę, pielęgniarkę Clarę Zeuner.

J.Pilates z żoną
J.Pilates z żoną

Joseph i Clara, z pomocą Nata, otworzyli w Nowym Jorku , na Manhattanie, na 8th Avenue, swoje pierwsze Studio Treningowe. W bliskim sąsiedztwie miała siedzibę Szkoła Baletowa – pierwszymi klientami byli tancerze, również kontuzjowani. Wysoka efektywność metody Pilatesa, także jako metody rehabilitacji , zapewniła mu stały napływ nowych klientów, głównie sportowców wyczynowych, aktorów, tancerzy.

Studio było wyposażone w wiele przyrządów treningowych, stosowanych do dziś w profesjonalnych studiach Pilates. Podstawą treningu pozostały jednak ćwiczenia na matach, tylko z oporem własnego ciała. Pierwsze opłaty w studiu, wynosiły 5 dolarów za trening i były wrzucane do specjalnej puszki. Joseph wymagał trzech treningów w tygodniu.

Wkrótce, J.Pilates zaczął systematycznie dokumentować sukcesy swojej metody – każdy klient miał zakładaną kartotekę ze swoim zdjęciem sprzed pierwszej i po trzydziestej sesji treningowej pilates. Studiując ową dokumentację, Pilates wysnuł tezę, która do dziś jest chętnie cytowana i stanowi niejako motto jego metody:

” Po dziesięciu sesjach poczujesz różnicę,

po dwudziestu sesjach zobaczysz różnicę,

po trzydziestu sesjach będziesz mieć całkiem nowe ciało”

/J.Pilates/

Joseph Pilates pracował i uczył do końca swojego życia. Swoją wiedze przekazał kilkorgu uczniom którzy, po jego śmierci, otworzyli własne szkoły, dając podwaliny dzisiejszym, nowoczesnym programom nauczania technik Pilates. Z czasem udoskonalono i rozwinięto paletę ćwiczeń, uzupełniając metodę wraz z rozwojem wiedzy z dziedziny medycyny i fizjologii. Nowoczesny Pilates składa się z ponad 500ćwiczeń, nadal jednak trzon metody stanowią klasyczne ćwiczenia na macie.

Pilates napisał dwie książki: wydaną w 1934 „Your Health” oraz uważaną za dzieło życia, stworzoną wspólnie z Williamem J.Millerem: „Return to Life Through Contrology” [1945]

Do końca życia pozostał bardzo sprawny fizycznie, będąc żywą wizytówką swojej metody. Zmarł na chorobę płuc w wieku 86 lat.

Czym jest Pilates…

Technika ćwiczeń Pilates skupia się głównie na mięśniach słabych, o których często zapominamy. Większość ćwiczeń sportowych i gimnastycznych, kładzie nacisk na mięśnie duże i mocne, prawie całkowicie pomijając te mniejsze i słabe. Zlokalizowanie tych małych oraz pobudzanie ich do działanie, wymaga od ćwiczących skupienia, koncentracji, opanowani i dokładności. Wymaga ona niezwykłej współpracy umysłu i ciała, a to z kolei zbliża ten typ ćwiczeń do dalekowschodnich technik medytacji i ruchu.

Pilates – na czym polegają ćwiczenia…

W czasie ćwiczeń należy bezwzględnie przestrzegać kilku zasad, które maja ogromny wpływ na technikę ich wykonywania:

  • koncentracja – to jedna z najważniejszych zasad, często Pitates, podkreślając wagę tej zasady, powoływał się na cytat z Schillera: „To duch buduje ciało…”
  • oddychanie,
  • panowanie nad swoimi ruchami,
  • płynność ruchów,
  • dokładność,
  • bezpieczeństwo wykonywania ćwiczeń.

Jest to technika, dzięki której poznajemy swoje ciało. Wraz z uczeniem się tej techniki, po przez ćwiczenia:

  • poprawimy swoją postawę,
  • uzyskamy lepsze napięcie mięśni,
  • zwiększymy ruchliwość stawów,
  • ciało stanie się bardziej proporcjonalne,
  • nabierzemy smukłej sylwetki,
  • uzyskamy sprężystość ruchu,
  • nabierzemy odporności na stres,
  • zyskamy leprze samopoczucie fizyczne i psychiczne.

Pilates bardzo zwraca uwagę na prawidłowy oddech w czasie ćwiczeń, gdyż właściwe oddychanie zwiększa ich skuteczność.

W tej technice podkreśla się fakt, iż wysiłek w ćwiczeniach następuje zawsze podczas wydechu. Działając podczas wydechu uzyskujemy duże lepsze wyniki w efektach końcowych ćwiczeń a niżeli główny wysiłek wykonując na wdechu. Dlatego na początkowym etapie ćwiczeń trzeba bardzo uważać na właściwe oddychanie, które po dłuższym czasie będzie przychodziło nam automatycznie. Nie bez powodu Pilates ten etap ćwiczeń nawał Contrology -czyli skupianie się na kontrolowaniu oddechu podczas ćwiczeń.

Dla kogo Pilates…

Zestaw ćwiczeń stworzony przez Pilatesa,  jest bezpieczny bez względu na wiek osoby ćwiczącej, wskazany przy rehabilitacjach i urazach, jednym słowem jest dla wszystkich, gdyż nie przewiduje on, podobnie jak w programie Callanetics, gwałtownych ruchów ani nadmiernego wysiłku, który w niektórych przypadkach może być szkodliwy.

Pilates w Polsce..

Pilates, w przeciwieństwie do programu Callanetics, w Polsce jest dość popularny i prawie w każdym studio fitness można znaleźć ofertę tych ćwiczeń, które we wspaniały sposób odmładzają nasze ciało i umysł…:)

 

ps.

Materiały do tekstu są zaczerpnięte z źródeł internetowych oraz publikacji Anny Selby i Alana Herdman „Pilates – kształtowanie ładnej sylwetki ciała”, wydawnictwo Delta

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *