Callan Pinckney – autorka programu Callanetics

Callan Pinckney jest autorką programu ćwiczeń znanych pod nazwą #Callanetics, który polega na modelowaniu sylwetki bez obciążania stawów. Callan zmagała się z wrodzoną chorobą bioder oraz bólami pleców, dlatego proponowane przez nią ćwiczenia charakteryzują się tym, że nie obciążają kręgosłupa. Program ten świętował swój bum na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięciotysięcznych. W obecnych czasach, bardzo rzadko można spotkać go w ofercie klubów fitness, gdzie głównie królują zumba, aerobik, ćwiczenia siłowe czy aerobowe. A wielka szkoda, gdyż jest to zestaw ćwiczeń, który jest wyjątkowo korzystny dla naszego organizmu, a co najważniejsze, nie ma żadnych ograniczeń wiekowych aby podjąć ćwiczenia.

Kim jest Callan Pinckney…

Callan Pinckney pochodzi z bogatej rodziny z południowych stanów USA. Przodkowie jej rodziny aktywnie uczestniczyli w życiu politycznym Ameryki, szczególnie w okresie kolonizacji Ameryki, a zwłaszcza Południowej Karoliny. Jej rodzina od zawsze odgrywała znacząca rolę w życiu publicznym, a nawet uczestniczyła w przygotowaniu projektu konstytucji Stanów Zjednoczonych. Stany Zjednoczone Ameryki nie były pierwszym krajem, w którego zasiedleniu uczestniczyli Pinckneyowie. Według historyków rodziny, ponoć już z Wilhelmem Zdobywcą rodzina Pinckney, w roku 1066 uczestniczyła w inwazji Normanów na Anglię. Historyk rodziny zanotował powiedzenie pewnej brytyjskiej lady: ” Mój Boże, wy Pinckneyowie jesteście doprawdy wszędzie..”

Lata młodzieńcze…

Callan wzrastała w Savannah w Georgii i była wychowywana na młodą damę, zgodnie ze wszelkimi regułami obowiązującymi w wyższych warstwach społecznych Stanów Południowych Ameryki. Urodziła się ze skrzywieniem kręgosłupa, przesuniętym biodrem i koślawością stóp, w efekcie tych zmian przez pierwsze siedem lat życia chodziła w specjalnych szynach, których zadaniem było korygowanie sylwetki.

Gdy dorosła nie bardzo chciała uczestniczyć w wykwintnym życiu, jaki dawała jej pozycja rodziny. W 1961 roku, ku przerażeniu rodziny, wsiadła na statek handlowy płynący do Niemiec i przez niemal dziesięć lat podróżowała autostopem po świecie. Nie chciała korzystać z środków rodziny, więc dorabiała sobie imając się różnych zajęć. Odgarniała śnieg w Londynie, mieszkała wśród plemion nomadów w Afryce Środkowej, malowała pokłady jako członek załogi frachtowca, na którym przez jakiś czas pływała. Sprzedawała orzeszki w wytwornej restauracji na dachu wieżowca w Tokio, czy też uczyła angielskiego chińskie dzieci w Hong Kongu.

W wyniku trybu życia jaki prowadziła, odezwały się problemy z kręgosłupem oraz bóle bioder i stawów. Postanowiła zadbać o siebie i wrócić do domu. Ponoć była tak wychudzona i wyniszczona, że jej matka zemdlała gdy zobaczyła ją wysiadającą z samolotu.

Pomysł na ćwiczenia…

Callan miała tak znoszony kręgosłup, że lekarze proponowali operację. Ona jednak nie zgodziła się i bazując na ćwiczeniach baletowych, stworzyła własny program, dzięki któremu stopniowo wzmocniła mięśnie całego ciała, do tego stopnia,  iż bóle pleców zaczęły ustępować. Z czasem widząc coraz lepsze efekty swoich ćwiczeń, postanowiła podzielić się nimi z innymi ludźmi i pierwsze swoje studio otworzyła we własnym mieszkaniu. Następnie wykupiła apartament na dachu wieżowca w Nowym Yorku, z przepięknym widokiem na East River, i tam kontynuowała prowadzenie zajęć do swoich uczniów. Z czasem program ćwiczeń przez nią stworzony został nazwany od jej imienia ćwiczeniami Callanetics. Stawał się coraz bardziej popularny i w latach osiemdziesiątych przekroczył granice Ameryki i znalazł wielu naśladowców na całym świecie.

Czym jest Callanetics…

Callanetics jest zestawem ćwiczeń dla osób, które pragną zrzucić kilka kilogramów, poprawić swoją kondycję fizyczną i samopoczucie, ale nie przepadają za wyczerpującymi treningami na siłowni czy też w klubach fitness. Zajęcia callanetics można spokojne nazwać fitnessem bez zadyszki, gdyż układ ćwiczeń oraz sposób ich wykonywania angażuje mięśnie całego ciała bez poczucia wyczerpania.

Zaletą callaneticsu jest to, że ćwiczenia nie wymagają dodatkowych przyrządów. Ćwiczenia można wykonywać w zaciszu domowym, bądź też w grupie, która znacznie bardziej potrafi zmotywować nas do systematyczności…:)

Callanetics, to zestaw ćwiczeń izometrycznych polegających na wolnym napinaniu mięśni, które staramy się za każdym razem pogłębić o kolejny centymetr, a następnie wytrzymywaniu w danej pozycji przez określoną liczbę sekund.

Ćwiczenia wymagają precyzji ruchu i nie ma tu miejsca na przypadkowość, a każdy skłon czy zmiana pozycji jest efektem szeregu zaplanowanych ruchów. Wbrew pozorom są to ćwiczenia dość intensywne, dlatego w przypadkach osób, które od dawna nie ćwiczyły, nie zaleca się rozpoczynania od całego treningu. Bezwzględnie należy przestrzegać zasady, iż osoba ćwicząca wykonuje tyle powtórzeń na ile pozwalają jej możliwości. Z czasem można stopniowo wydłużać czas wykonywania poszczególnych ćwiczeń ujętych w programie.

Choć trening na początku może wydawać się bardzo trudny, z czasem staje się przyjemny i odprężający. Z czasem osoba ćwicząca zaczyna bez większego problemu przechodzić od jednego, do drugiego ćwiczenia, wytrzymując maksymalną ilość sekund przeznaczoną na każe z ćwiczeń.

Callanetics – na czym polegają ćwiczenia…

Każdy trening składa się z określonego zestawu ćwiczeń, które wykonuje się w ciągu godziny. Osoby mniej wprawione w ćwiczeniach i chcące wykonać cały zestaw ćwiczeń potrzebują trochę więcej czasu niż godzina. Tak jak już wcześniej wspomniano, każda osoba ćwicząca dostosowuje, czas, tępo oraz ilość powtórzeń do swoich możliwości. W żadnym wypadku nie można wykonywać ćwiczeń gdy nasze ciało zaczyna nas informować, iż jest to zbyt duży wysiłek do pokonania.

1. Za każdym razem trening składa się z trzech części:

  • rozgrzewki,
  • ćwiczeń wzmacniających,
  • rozciągania.

2. Ćwiczenia wykonuje się w powtarzalnych seriach, każde przez 50 lub 100 sekund.

3. Kolejność ćwiczeń i czas ich trwania, za każdym razem są takie same.

Dla kogo Callanetics…

Na pierwszy rzut oka ćwiczenia mogą wydawać się bardzo proste i niewymagające. Dopiero po spróbowaniu okazuje się, jakiego skupienia i zaangażowania wymagają. Pomimo to, callanetics jest bezpieczny bez względu na wiek osoby ćwiczącej, bo pierwotnym założeniem treningu było łagodzenie bólów kręgosłupa. Dlatego program ćwiczeń nie przewiduje gwałtownych ruchów ani nadmiernego wysiłku, który w niektórych przypadkach może być szkodliwy.

Poszczególne ćwiczenia wykonuje się tylko do momentu, w którym może pojawić się ból, np. jeśli na początku wyprostowanie nogi sprawia trudność, można ćwiczyć z lekko ugiętym kolanem. Z czasem ciało stanie się bardziej wygimnastykowane i uda się wykonać prawidłowo każde ćwiczenie.

Jak często ćwiczyć callanetics?

Już po 10 godzinach ćwiczeń callanetics widać efekty – ciało jest szczuplejsze, a cellulit mniej widoczny. Ćwiczyć można tyle razy w tygodniu, ile potrzebujesz – stosując się tylko do jednej zasady: nie przeciążaj ciała. Jeśli czujesz, że ciało drży ze zmęczenia, to przerwij ćwiczenie i chwilę odpocznij. Trenerzy zalecają też, aby nie ćwiczyć codziennie i dać mięśniom czas na regenerację. Przy dużej motywacji ćwiczyć można 3-5 razy w tygodniu.

Co zyskujemy dzięki Callanetics…

Już po pierwszych dniach ćwiczeń można zauważyć wiele pozytywnych efektów. Natomiast niemiłym zaskoczeniem może być fakt, iż nasza waga może zwiększyć się o 2-3 kilogramy. Zazwyczaj dzieje się tak na początkowym etapie ćwiczeń, a wtedy gro ćwiczących przerywa trening. Ale w początkowym wzroście wagi nie ma nic niezwykłego, gdyż kształtujemy nasze mięśnie, a one ważą znacznie więcej niż tkanka tłuszczowa. Mimo, że waga może się zwiększyć, to po ubraniach czujemy, że ich rozmiar się zmniejsza. Dlatego na początku wskazane jest unikanie częstego ważenia się. Najlepiej zmienić wagę na centymetr krawiecki i co jakiś czas zrobić dokładny pomiar ciała i zapisać w notesie.

Ten mały dyskomfort przebijają inne korzyści, które pojawiają się po każdym kolejnym treningu ćwiczeń i należą do nich:

  • zwiększenie koordynacji
  • lepsza równowaga
  • większa świadomość własnego ciała
  • lepsza kontrola nad ciałem
  • sprężystość ruchów
  • wysmuklenie sylwetki
  • wyszczuplenie
  • odprężenie ciała i duszy
  • poskromnienie apetytu
  • zwiększenie odporności na stres
  • dużo lepsze samopoczucie

ponadto ćwiczenia wpływają bardzo korzystnie na:

  • wzmocnienie mięśni odpowiadających za lepsze odczucia seksualne
  • wzmacnianie  mięśni, które chronią nas przed problemem NTM (wysiłkowe nietrzymanie moczu)

Callanetics w Polsce..

Na początku lat 90-tych, wielką propagatorką ćwiczeń była Mariola Bojarska, która nagrała nawet płytę z ćwiczeniami, która jest też dostępna na kanale YouTube oraz prezentuję ją TUTAJ.

Ja sama, w tamtych latach, również byłam zafascynowaną tą metodą ćwiczeń. Do tego stopnia, iż miałam własne studio, w którym prowadziłam zajęcia callanetics. Po latach wróciłam do tych ćwiczeń, z tą różnicą, iż na ich bazie opracowałam własny program, który nazwałam „Obudź w Sobie Motyla…”

 

 

Materiały do tekstu są zaczerpnięte z źródeł internetowych oraz publikacji samej Callan Pinckney „Callanetics”, wydanej przez wydawnictwo Świat Książki w 1994 roku.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *